Om Ole Sejer Iversen
Ole Sejer Iversen er professor i Interaktionsdesign, og hans forskning fokuserer på digital omstilling i uddannelser. Med sin dybe indsigt i emnet er Ole Sejer Iversen en af de mest populære foredragsholdere, når det gælder forståelse for de konsekvenser, som digital teknologi har for vores samtid.
Læs videre
Ole Sejer Iversen er professor i Interaktionsdesign og leder af Center for Computational Thinking & Design på Aarhus Universitet. Han forsker i, hvordan vi giver børn og unge de bedst mulige forudsætninger for at leve gode og meningsfulde liv med en samvittighedsfuld digitalisering, og har udgivet adskillige videnskabelige publikationer om emnet, ligesom han er en af landets mest efterspurgte foredragsholdere inden for teknologiforståelse og digitalisering. En central del af Ole Sejer Iversens forskning er digitalisering af vores uddannelsessystem og hvordan uddannelser omstiller sig den digitale virkelighed herunder digital læring. Undersøgelser viser nemlig, at der er stor forskel på, hvordan skoler og uddannelsesinstitutioner i praksis arbejder med at forberede børn og unge på at møde den digitale tidsalder.
Derfor har Ole Sejer Iversen blandt andet undersøgt, hvordan skoler i de nordiske lande arbejder med at understøtte de såkaldte 21st century skills og fortæller i sine tankevækkende og inspirerende foredrag, hvad vi skal gøre for at bryde med det, han kalder det store ”skole-lotteri”. Uddannelsessystemet og skolerne skal være gearet til at give børn og unge de nødvendige rammer for at forstå den teknologi, som indgår i deres hverdag, men også til at kunne forholde sig kritisk til den samme teknologi (for eksempel kunstig intelligens, internet of things og maskinlæring), som i øjeblikket sætter rammer for vores fællesskaber og samfund. Som et nyttigt værktøj til skolerne og undervisere har Ole Sejer Iversen sammen med to kollegaer udgivet bogen “En designtilgang til teknologiforståelse” (2019).
Her går han i dybden med, hvordan uddannelsesinstitutionerne både kan danne og uddanne børn og unge så de nysgerrigt og kritisk forstår at forholde sig til digitale teknologier og digitaliseringen af samfundet. Ole Sejer Iversen var i formandskabet for den ekspertskrivegruppe, der udviklede det nye forsøgsfag i teknologiforståelse, som Ole Sejer Iversen er fortaler for gøres til obligatorisk faglighed i skolen. Han har siddet i undervisningsministerens personlige advisory board for digital teknologi og talt på den danske regerings første digitale topmøde om forholdet mellem digital dannelse og teknologiforståelse i forhold til samfundets kerneværdier som åndsfrihed, ligeværd og demokrati." med
Bog "En Designtilgang til teknologiforståelse"
Hvordan danner og uddanner vi børn og unge til at leve meningsfulde og gode liv i en digitaliseret samtid? En designtilgang til teknologiforståelse besvarer dette spørgsmål ved at give en faglig indsigt i digitalt design og digital myndiggørelse.
Bogens hovedargument er, at alle elever gennem uddannelse skal have mulighed for at medskabe den fremtid, der opstår gennem design af digitale teknologier. Det indbefatter en kritisk, konstruktiv og nysgerrig stillingtagen til teknologi.