Oplev et foredrag
med Ole Sejer Iversen
Ole Sejer Iversen er professor i interaktionsdesign og en af landets mest efterspurgte foredragsholdere inden for digitalisering af skoler.
Læs videre
Ole Sejer Iversens foredrag dækker bredt inden for emnerne
digitalisering og teknologiforståelse.
Han sammensætter indholdet ift. hvilke digitale udfordringer I som organisation står over for, eller hvad I ønsker Ole Sejer Iversens bidrag til inden for emnet.
Nogle af de vinkler Ole Sejer Iversen kan dække inden for det digitale område kunne være: Digital Dannelse, Teknologiforståelse – hvordan klæder vi børn og unge på til at leve gode og meningsfulde liv i en digitaliseret verden?, Fremtidens digitale skole og kunstig Intelligens og maskinlæring.
Om Ole Sejer Iversen
Ole Sejer Iversen er professor i interaktionsdesign og er leder af Center for Computational Thinking & Design ved Aarhus Universitet. Hans forskning fokuserer på en samvitighedsfuld digitalisering af samfundet, og han er særlig optaget af digital omtilling set i forhold til børn, unge og uddannelsessystemet.
Ole Sejer Iversen er en hyppigt anvendt foredragsholder for både uddannelsesinstitutioner, lærerforeninger, men også for private virksomheder og på konferencer i ind- og udland, hvor han bidrager med den nyeste viden og forskning inden for det digitale felt.
En af landets skarpeste foredragsholdere om digital omstilling og teknologi
Teknologiforståelse på skoleskemaet: Undersøg fagligheden som en fælles pædagogisk og didaktisk strategi for skolen
Teknologiforståelse er et grundvilkår for at (ud)danne børn til at leve meningsfulde liv i en digitaliseret verden. Men teknologiforståelse er en ny faglighed, der kræver en ledelsesmæssig opmærksomhed for at finde fodfæste på de enkelte skoler.
I oplægget vil Professor Ole Sejer Iversen stille skarpt på de udfordringer og muligheder, som teknologiforståelse giver for skoleledelsen. Ole Sejer Iversen beskriver fem diskurser for IT i folkeskolen, som kræver et særligt ledelsesperspektiv og peger i den forbindelse på fire vigtige forhold, der ud fra nyeste forskning skal være til stede for, at teknologiforståelsen manifesterer sig i bedre læring for eleverne.
Fremtidens skole: Hybride Læringsrum – fremtidens kompetencer med fremtidens teknologier
Nye digitale teknologier åbner døren til hybride læringsrum, der på mange måder udfordrer den undervisnings- og læringspraksis vi hidtil har været vant til. Nye augmenterede rum, hvor det bedste fra det digital og fysiske smelter sammen, skaber en øget læringsbåndbredde, der giver studerende mulighed for at lære på den måde, der passer dem bedst.
På den anden side rekonfigurerer de hybride læringsrum også underviserrollen, materialet, pædagogikken og der er brug for eftertanke i denne omstillingsproces: Hvordan ændrer de nye teknologier vores eksisterende undervisnings- og læringspraksis gennemgribende? Lærerrollen? Den studerende? Og eksamen? Og er al digitalt nødvendigvis befordrende for undervisning?
Ole Sejer Iversen sætter fokus på de nye hybride læringsrum og kommer med eksempler på retninger til videre fordybelse for den enkelte underviser
Dannelse til digitalisering
Komplekse informationsstrømme, teknologier, medier, platforme og dataetiske udfordringer udgør en central del af danskernes hverdag.
Professor Ole Sejer Iversen – en af landets fremmeste forskere, når det gælder dannelse, demokrati og digitalisering – kommer i dette foredrag nærmere ind på de gennemgribende forandringer afstedkommet af digitaliseringens indtog.
Det er forandringer, der rykker vores samfund og har betydning for vores menneskelige relationer og socialisering. Forandringer, der konfronterer os med spørgsmålet om, hvilket samfund vi ønsker for fremtiden og hvem vi overgiver ansvaret til.
En designtilgang til teknologiforståelse
Hvordan (ud)danner vi den næste generation til at leve meningsfulde liv i en digitaliseret samtid? I oplægget stiller Ole Sejer Iversen skarpt på teknologiforståelse som ny faglighed i grundskolen.
Han fortæller, hvordan uddannelser kan kombinere kreativ konstruktion med digitale teknologier og digital myndiggørelse for derigennem at styrke børnenes evne til at løse komplekse problemer og samtidig udvikle en kritiske forståelse for digital teknologi.
Oplægget bygger på forskning og konkrete eksempler fra naturfagene i et forsøg på at afdække begrebet ”computational empowerment” som en samlet vision for en kritisk og nysgerrig tilgang til digital teknologi i uddannelser.
Teknologiforståelse fremmer åndsfrihed og medborgerskab
Ole Sejer Iversen inviterer til at forstå teknologiforståelse som et alment dannende, kreativt og skabende fagfelt.
Han argumenterer for en kritisk og nysgerrig tilgang til digital teknologi i uddannelser og peger på, hvordan det er en forudsætning for åndsfrihed, medborgerskab og almen dannelse i en algoritme-centreret verden.
Er Folkets Skole blevet svag i koderne?
Digital teknologi er ikke et tilvalg for skolebørns (ud)dannelse. Det er et grundvilkår. Hvor nogle interessenter prøver at omfavne den øgede digitalisering og automatisering gennem obligatoriske kodekurser, taler Ole Sejer Iversen for et øget fokus på afkodning; Børnene skal være i stand til at afkode og forandre den intentionalitet, som er iboende i digitale teknologier og som i større og større omfang rammesætter deres fremtidige karriere og privatliv.
Gennem eksempler fra digitale fabrikationsprocesser i danske folkeskoler demonstrerer Ole Sejer Iversen, hvordan design med analoge og digitale materialer kan føre til en øget indsigt i digital teknologier, og samtidig træne børnene i at finde digitale løsninger på kompleks samfundsmæssige problemer.
Designtænkning i teknologiforståelsesfagligheden
Digital design og designprocesser er en integreret del af teknologiforståelsesfagligheden, som rummer en vigtig forståelse for den kreative skabelsesproces i hvilken børnene kan udvikle digitale artefakter.
Hvor designtænkning i kommercielle sammenhænge typisk retter sig mod udviklingen af implementerbare digitale applikationer, retter digital design og designprocesser sig mod udvikling af design-orienterede kompetencer såsom divergent og konvergent tænkning, kompleks problemløsning, idéudvikling, argumentation og introspektion.
Oplægget vil kombinere nyeste forskning med praktiske eksempler fra arbejdet med digitaliering i den danske folkeskole.